Amendement ingediend in de raadsvergadering van 14 november 2016
Amendement ingediend door GL
Amendement verworpen

De raad van de gemeente Enschede, in vergadering bijeen op maandag 14 november 2016, besprekende het raadsvoorstel 'Concept-Programmabegroting 2017-2020';

Constaterende dat:
• De gemeenteraad in juli de motie 'herstel onbalans' heeft aangenomen;
• De eerder afgesproken taakstelling op inkomensondersteuning in deze begroting is gecompenseerd, op een bedrag van €80.000 na (eerder gereserveerd voor Fonds Bijzondere Noden);
• De voorliggende begroting zorg draagt dat het basispakket, zoals door het Nibud samengesteld in de minima effect rapportage 2015, door huishoudens met een laag inkomen of extra zorgkosten na inkomensondersteuning, betaald kan worden;
• Armoede een belangrijke factor is in de mate waarin inwoners in staat zijn om in de samenleving en op de arbeidsmarkt te participeren;

Overwegende dat:
• De gemeente waar mogelijk participatie moet bevorderen en (daarom) armoede moet tegengaan;
• Het armoedebeleid minima op dit moment niet altijd in staat stelt kosten die volgens het Nibud voor participatie gemaakt moeten worden, te kunnen betalen;
• Uit een door de gemeente uitgevoerde steekproef van de uitstroom van Voedselbank Enschede blijkt dat een deel van deze mensen, ondanks inzet van bijvoorbeeld de Stadsbank Oost-Nederland, nog (grote) behoefte heeft aan tijdelijke voedselhulp;

Besluit:
Het volgende beslispunt aan het dictum van het raadsvoorstel toe te voegen:
• Uit de vrije bestedingsruimte voor 2017 (€250.000) een bedrag van €80.000 aan te wenden voor inkomensondersteuning en eventueel voedselhulp, met dien verstande dat het college in januari 2017 komt met een voorstel voor effectieve besteding van dit bedrag, mede op basis van de Nibud minima effect rapportage 2015.

En gaat over tot de orde van de dag.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW