Amendement ingediend in de raadsvergadering van 14 november 2016
Amendement ingediend door GL
Amendement verworpen

De raad van de gemeente Enschede, in vergadering bijeen op maandag 14 november 2016, besprekende het raadsvoorstel 'Concept-Programmabegroting 2017-2020';

Constaterende dat:
• De gemeenteraad in juli de motie 'herstel onbalans' heeft aangenomen;
• De eerder afgesproken taakstelling op inkomensondersteuning in deze begroting is gecompenseerd, op een bedrag van €80.000 na (eerder gereserveerd voor Fonds Bijzondere Noden);
• De voorliggende begroting zorg draagt dat het basispakket, zoals door het Nibud samengesteld in de minima effect rapportage 2015, door huishoudens met een laag inkomen of extra zorgkosten na inkomensondersteuning, betaald kan worden;
• Armoede een belangrijke factor is in de mate waarin inwoners in staat zijn om in de samenleving en op de arbeidsmarkt te participeren;

Overwegende dat:
• De gemeente waar mogelijk participatie moet bevorderen en (daarom) armoede moet tegengaan;
• Het armoedebeleid minima op dit moment niet altijd in staat stelt kosten die volgens het Nibud voor participatie gemaakt moeten worden, te kunnen betalen;
• Uit een door de gemeente uitgevoerde steekproef van de uitstroom van Voedselbank Enschede blijkt dat een deel van deze mensen, ondanks inzet van bijvoorbeeld de Stadsbank Oost-Nederland, nog (grote) behoefte heeft aan tijdelijke voedselhulp;

Besluit:
Het volgende beslispunt aan het dictum van het raadsvoorstel toe te voegen:
• Uit de vrije bestedingsruimte voor 2017 (€250.000) een bedrag van €80.000 aan te wenden voor inkomensondersteuning en eventueel voedselhulp, met dien verstande dat het college in januari 2017 komt met een voorstel voor effectieve besteding van dit bedrag, mede op basis van de Nibud minima effect rapportage 2015.

En gaat over tot de orde van de dag.

vr 29 sep, 13.00 - Stadhuis

GroenLinks053 @RKDRE Dankjewel! 😉
GroenLinks053 Vacature stage GroenLinks Europa https://t.co/L2JxUkxhQ2 via @groenlinks
RobinWessels75 Nu hopen dat college dekking voor #groeneleges kan vinden, zodat deze erg succesvolle #duurzame regeling inderdaad kan worden voortgezet 2/2