Amendement ingediend in de raadsvergadering van 19 december 2016
Amendement ingediend door GL, SP, PvdA, CU, EA, BBE
Amendement aangenomen

De raad van de gemeente Enschede, in vergadering bijeen op maandag 19 december 2016, besprekende het raadsvoorstel 'Voorbereidingsbesluit Onzelfstandige Bewoning';

Constaterende dat:
• Het voorbereidingsbesluit wordt genomen om ongewenste ontwikkelingen mbt onzelfstandige bewoning binnen Enschede te voorkomen gedurende de periode dat een bestemmingsplan hiertoe wordt opgesteld;
• Bewoners in verschillende buurten aangeven dat een te hoog aandeel van woningen met onzelfstandige bewoning in een klein gebied een negatief effect kan hebben op de leefbaarheid in de buurt, bijvoorbeeld doordat niet alle 'huisjesmelkers' even veel aandacht besteden aan onderhoud en fysieke uitstraling van hun pand en de snelle wisseling van huurders/bewoners in dergelijke panden zorgt voor minder sociale samenhang in de buurt;

Overwegende dat:
• Het ontwerp-bestemmingsplan over enkele maanden gereed moet kunnen zijn;
• We willen werken aan een breed gedragen regelgeving voor dit bestemmingsplan, waarbij recht wordt gedaan aan zowel de zorgen die leven in verschillende buurten, als de mogelijkheden voor huiseigenaren en (zorg)organisaties om woonvormen te kunnen blijven bieden waarnaar vraag en behoefte bestaat;
• We gedurende deze korte overbruggingsperiode even de hand op de rem willen houden om het gesprek rond deze regels open te kunnen voeren en ongewenst hoge concentraties van onzelfstandige bewoning in sommige buurten te kunnen voorkomen;

Besluit:
• De regels van het voorbereidingsbesluit als volgt aan te passen:
• In artikel 1a de zinsnede "5 of meer personen" te vervangen door "3 of meer personen;"
• Artikel 1b te schrappen;
• In artikelen 1c1, 1c2 en 1c3 de zinsneden "5 of meer personen" te vervangen door "3 of meer personen" en de in de tabel onder 1c1 opgenomen percentages hierop aan te passen (naar de percentages zoals gebruikt tot december 2015);

En gaat over tot de orde van de dag

do 22 juni, 19.30 - Stadhuis

vr 30 juni, 9.30 - Stadhuis

di 4 juli, 20.00 - Stadhuis