Amendement ingediend in de raadsvergadering van 13 maart 2017
Amendement ingediend door GL en D66
Amendement verworpen

De Raad van de Gemeente Enschede, in vergadering bijeen op 13 maart 2017 en besprekende het raadsvoorstel ‘Bestedingsvoorstel middelen kinderen in armoede’

Constaterende dat:

● De raad een maximaal effectief armoedebeleid voorstaat;
● Om inzicht te krijgen in de effectiviteit een “Minima-effect rapportage gemeente Enschede 2015” is geleverd door NIBUD;
● Deze rapportage laat zien dat een tweeoudergezin met twee kinderen van 14 en 16 jaar geld tekort komt: voor het basispakket bedraagt het tekort exclusief inkomenstoeslag 71 en inclusief inkomenstoeslag 58 euro per maand;
● Alle andere modelgezinnen voor het basispakket geen geld tekort komen;
● Voor het restpakket plus basispakket uit de NIBUD-rapportage komen alle gezinnen met kinderen geld tekort, behalve een eenoudergezin met twee jongekinderen;
● Het college de raad op 2 februari 2016 heeft geantwoord [1] dat middels een individuele inkomenstoeslag specifiek genoemd tekort voor het basispakket kan worden aangevuld;

Overwegende dat:

● Het voorliggende raadsvoorstel niet het genoemde tekort in het modelhuishoudboekje teniet doet;
● Het aanvullen van een tekort in een huishoudboekje zeer effectief kan gebeuren, d.w.z. met lage bijkomende kosten;
● De gemeenteraad oplossing van het NIBUD-tekort hogere prioriteit geeft dan bepaalde onderdelen van het door het college voorgestelde raadsvoorstel;

Besluit:
Het beslispunt 1 te wijzigen in:

“ 1a. De door het kabinet toegekende extra middelen voor kinderen in armoede ad 1.170.000 euro met ingang van 2017 in te zetten op:
a. in de bestedingslijn ‘Kleding en Gezondheid’:
○ Huisvesting Kledingbank inclusief uitbreiding kinderafdeling: 50.000 euro,
○ Activiteiten en advies gezonde voeding: 15.000 euro,
b. in de bestedingslijn ‘Participatie en ontwikkeling’:
○ Uitbreiding activiteiten voor kinderen uit minder kansrijke gezinnen: 20.000 euro,
○ Voorlichting en training financiële vaardigheden jongeren: 50.000 euro,
c. in de bestedingslijn ‘Leermiddelen’:
○ Voucher sportkleding: 161.000 euro,
○ Schooltassenproject basisonderwijs groepen 1 en 5: 17.000 euro,
○ Huiswerkbegeleiding: 150.000 euro,
○ Laptop/PC/verstrekking smartphones: 142.000 euro,
○ Verhoging max. bedragen voor fietsen en verhoging aantallen: 58.000 euro,
d. verhoging inkomensnorm Kindpakket van 110% naar 120%, 190.000 euro.

1b. het resterende bedrag ad 317.000 euro te besteden aan primair een oplossing van het saldotekort van het basispakket in het modelhuishoudboekje van tweeoudergezinnen met twee kinderen van 14 en 16 jaar oud, zoals beschreven in het NIBUD-rapport 2015. Eventueel nog resterend budget te besteden aan de saldotekorten van het restpakket van alle gezinnen met kinderen. Het college komt hiertoe met een voorstel aan de raad bij de zomernota in 2017 en betrekt hier ten minste de mogelijkheid van de invoering van een individuele inkomenstoeslag voor deze doelgroep(en) bij.”

En gaat over tot de orde van de dag.

Borrel
wo 8 nov, 21.00 - Bolwerk

vr 10 nov, 9.30 - Stadhuis

AnitaSempel Mooi initiatief van Foodwatch! "Maak groente en fruit niet duurder maar btw-vrij!" https://t.co/6xmvG0TxRx
AnitaSempel RT @jesseklaver: Met Rutte III neemt de ongelijkheid toe. De rijkste 25% gaat er veel meer op vooruit dan de gewone Nederlander.
AnitaSempel RT @CorinneEllemeet: Verreweg het grootste deel van de ouderen met zorgvraag woont thuis. Zij komen er wel erg bekaaid vanaf in #regeerakko
AnitaSempel RT @vogelnieuws: Iedereen kan iets doen om de huismus te helpen. Tips! https://t.co/NLDR6iLrth
AnitaSempel @RoyBruinsma @GroenLinks053 @burgerbelangen @pvdaenschede Openhouden de Brug is nooit ons doel geweest. Maar ik beg… https://t.co/QorVKPnmJG
GroenLinks053 RT @groenlinks: Eerste berichten over regeerakkoord stemmen niet hoopvol. Maar het kán anders. Samen kunnen we de koers veranderen: https:/…
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Blij met steun vanuit #raad053 voor ons amendement nader onderzk duurzaamheid en recreatief zwemmen bij bouw nieuw zwembad…
AnitaSempel RT @JelleKort: @AnitaSempel zorgt dat duurzaamheid nieuwe zwembad beter wordt bekeken. Bezetting krijgt second opinion: een zwembad is voor…
JelleKort Nuchtere @RobinWessels75 keurt bestemmingsplan moskee goed. #raad053
JelleKort @AnitaSempel zorgt dat duurzaamheid nieuwe zwembad beter wordt bekeken. Bezetting krijgt second opinion: een zwembad is voor iedereen.
AnitaSempel Blij met steun vanuit #raad053 voor ons amendement nader onderzk duurzaamheid en recreatief zwemmen bij bouw nieuw zwembad. @GroenLinks053