Motie ingediend bij de bespreking van de intentieovereenkomst Turks cultureel centrum
Motie mede ondertekend door PvdA, CDA, VVD, BBE, D66, SP, CU, ES
Motie aangenomen

De gemeenteraad van Enschede, in vergadering bijeen op maandag 4 maart 2013 en besprekend moties, wensen en bedenkingen intentieovereenkomst Turks cultureel centrum,

Constaterende dat:
1. een concept-intentieovereenkomst voorligt tussen de gemeente Enschede met de Islamitische Stichting Nederland (Hollanda Diyanet Vakfi) inzake de bouw van een nieuwe gezamenlijke huisvesting als vervanging voor de huidige accommodaties aan de Ledeboerstraat en de Atjehstraat op een gedeelte van het terrein van de voormalige DCW op de hoek Kuipersdijk/Wethouder Beverstraat;
2. de Islamitische Stichting Nederland op deze plek beoogt een accommodatie te realiseren waarin op adequate wijze invulling kan worden gegeven aan sociale, culturele en religieuze activiteiten;
3. de accommodatie o.a. een moskee, ruimtes voor culturele en maatschappelijke activiteiten, zoals huiswerkbegeleiding voor scholieren, een detailhandelsvoorziening en een dienstwoning omvat;
4. in de concept-intentieovereenkomst, onder meer onder punt 2 een aantal richtinggevende randvoorwaarden wordt genoemd, zoals de grootte, het aantal verdiepingen, de detailhandel, etcetera.

Overwegende dat:
1. de richtinggevende randvoorwaarden nauwe relatie hebben met de zaken die in een bestemmingsplan moeten worden geregeld, zoals bouwoppervlak, hoogte en verdere bouw- en gebruiksvoorschriften;
2. in de overeenkomst op verschillende plaatsen inhoudelijke (ruimtelijke) uitspraken worden gedaan, weliswaar ten behoeve van nader onderzoek, maar niettemin kan hierdoor misverstand ontstaan dat de gemeenteraad zich committeert aan richtinggevende uitspraken op onderdelen;
3. het planologisch kader, het (gewijzigd) bestemmingsplan met bijbehorende bepalingen en de beeldkwaliteit in een later stadium in de gemeenteraad aan de orde komen en pas dan de gemeenteraad inhoudelijke afwegingen maakt bij het vaststellen daarvan, conform de procedureregels;
4. de concept-intentieovereenkomst derhalve geen besluitvorming betekent over bestemmingsplan- en bouwtechnische zaken, zoals in de richtinggevende randvoorwaarden genoemd;

Spreekt uit dat:
Aan de tekst in de concept-intentieovereenkomst een laatste artikel moet worden toegevoegd inhoudende de voorwaarde van vaststelling door de gemeenteraad van het bestemmingsplan, met behoud van alle rechten.

en gaat over tot de orde van de dag.

do 22 juni, 19.30 - Stadhuis

vr 30 juni, 9.30 - Stadhuis

di 4 juli, 20.00 - Stadhuis

vr 14 juli, 13.00 - Stadhuis