Motie ingediend bij de bespreking van de intentieovereenkomst Turks cultureel centrum
Motie mede ondertekend door PvdA, CDA, VVD, BBE, D66, SP, CU, ES
Motie aangenomen

De gemeenteraad van Enschede, in vergadering bijeen op maandag 4 maart 2013 en besprekend moties, wensen en bedenkingen intentieovereenkomst Turks cultureel centrum,

Constaterende dat:
1. een concept-intentieovereenkomst voorligt tussen de gemeente Enschede met de Islamitische Stichting Nederland (Hollanda Diyanet Vakfi) inzake de bouw van een nieuwe gezamenlijke huisvesting als vervanging voor de huidige accommodaties aan de Ledeboerstraat en de Atjehstraat op een gedeelte van het terrein van de voormalige DCW op de hoek Kuipersdijk/Wethouder Beverstraat;
2. de Islamitische Stichting Nederland op deze plek beoogt een accommodatie te realiseren waarin op adequate wijze invulling kan worden gegeven aan sociale, culturele en religieuze activiteiten;
3. de accommodatie o.a. een moskee, ruimtes voor culturele en maatschappelijke activiteiten, zoals huiswerkbegeleiding voor scholieren, een detailhandelsvoorziening en een dienstwoning omvat;
4. in de concept-intentieovereenkomst, onder meer onder punt 2 een aantal richtinggevende randvoorwaarden wordt genoemd, zoals de grootte, het aantal verdiepingen, de detailhandel, etcetera.

Overwegende dat:
1. de richtinggevende randvoorwaarden nauwe relatie hebben met de zaken die in een bestemmingsplan moeten worden geregeld, zoals bouwoppervlak, hoogte en verdere bouw- en gebruiksvoorschriften;
2. in de overeenkomst op verschillende plaatsen inhoudelijke (ruimtelijke) uitspraken worden gedaan, weliswaar ten behoeve van nader onderzoek, maar niettemin kan hierdoor misverstand ontstaan dat de gemeenteraad zich committeert aan richtinggevende uitspraken op onderdelen;
3. het planologisch kader, het (gewijzigd) bestemmingsplan met bijbehorende bepalingen en de beeldkwaliteit in een later stadium in de gemeenteraad aan de orde komen en pas dan de gemeenteraad inhoudelijke afwegingen maakt bij het vaststellen daarvan, conform de procedureregels;
4. de concept-intentieovereenkomst derhalve geen besluitvorming betekent over bestemmingsplan- en bouwtechnische zaken, zoals in de richtinggevende randvoorwaarden genoemd;

Spreekt uit dat:
Aan de tekst in de concept-intentieovereenkomst een laatste artikel moet worden toegevoegd inhoudende de voorwaarde van vaststelling door de gemeenteraad van het bestemmingsplan, met behoud van alle rechten.

en gaat over tot de orde van de dag.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW