Wie Twente van een afstandje bekijkt, ziet dat de werkloosheid in Enschede veel hoger ligt dan die in omliggende gemeenten. Met dat gegeven moet de gemeente meer gaan doen. GroenLinks wil dat er een sociaal scholingsfonds komt, naar Rotterdams voorbeeld.

Terecht is werkgelegenheid een van de belangrijkste onderwerpen in onze gemeenteraad, maar daardoor lijkt soms uit het oog te worden verloren dat het bij Enschedese werkzoekenden vaak ook gaat om een gebrek aan de juiste kwalificaties. Wat jij kan, kan ik ook, maar dan moet ik nog wel aangeleerd krijgen hoe ik dat doe.

Van de nu nog 20 miljoen die wethouder Welman in 2014 beschikbaar heeft, wordt maar een beperkt deel besteed aan vakscholing, educatie en taal en inburgering. Dat moet toenemen, aangezien de vergelijking van de werkloosheidscijfers met omliggende gemeenten duidelijk laat zien dat er een mismatch is tussen de kennis en ervaring van veel Enschedeërs en de gevraagde vaardigheden voor de beschikbare banen. GroenLinks wil daarom dat er een "Sociaal Scholingsfonds" komt geïnspireerd op een dergelijk fonds in Rotterdam, dat is opgericht vanwege dezelfde problematiek. Werkloze Rotterdammers kunnen daaruit een studielening krijgen voor een opleiding die mensen verder helpt. Het moet gaan om het behalen van echte en kansrijke beroepskwalificatie. Tijdens de opleiding behouden werkzoekenden het volledige recht op hun uitkering.

In Rotterdam worden de opleidingen samen met het regionale bedrijfsleven geselecteerd, zodat ze passen bij de vacatures die er zijn. Maar waarom zou je het niet iets breder trekken dan Twente, voor diegene die dat wil. Van de bedrijven wordt verwacht dat zij stageplekken aanbieden aan degenen die een opleiding volgen via het Scholingsfonds. Als de studie of vakopleiding afgerond is moet de lening in maximaal tien jaar, naar draagkracht worden terugbetaald. Omdat hopelijk in veel gevallen de leningen uiteindelijk worden terugbetaald ontstaat een structurele investering in de stad en in de regionale economie: een revolverend fonds. Bij de uitwerking moet ervoor worden gewaakt dat Enschedeërs die gebruik hebben gemaakt van een studielening en toch geen baan vinden, niet met de schulden blijven zitten.

di 26 sep, 19.30 - Stadhuis

vr 29 sep, 13.00 - Stadhuis

di 17 okt, 19.30 - Stadhuis

GroenLinks053 Gezocht kandidaat gemeenteraadsleden #GroenLinks #Enschede! Meer informatie vind je hier: https://t.co/WLonsGY38i https://t.co/52IuQHdoyK