GroenLinks wil dat winkels stoppen met het gratis weggeven van plastic tassen. Plastic tassen belanden in de oceaan en vormen een 'plastic soep'. Dit leidt tot plastic in dieren en gif in de voedselketen. Om te laten zien hoe we een einde kunnen maken aan de plastic soep ruilt GroenLinks op zaterdag 12 april plastic tasjes om voor herbruikbare boodschappentassen. Dit gebeurt op de (biologische) markt in het centrum.

Elke Europeaan gebruikt gemiddeld tweehonderd plastic tasjes per jaar. Plastic tassen worden vaak maar één keer gebruikt, terwijl het honderden jaren duurt voordat ze in de natuur zijn afgebroken. Veel van deze wegwerptasjes eindigen snel in de plastic soep in onze zeeën en oceanen. Plastic tasjes die in het water belanden worden vaak ingeslikt door walvissen, zeehonden en zeemeeuwen en dat kan dodelijk zijn. Elk jaar sterven miljoenen zeedieren vanwege plastic in hun maag.

Bas Eickhout, Europees lijstrekker van GroenLinks: “Meer dan negentig procent van de vogels rond de Noordzee heeft plastic in hun maag en onlangs bleek er meer plastic dan vis in de Donau te zitten. Dat kunnen we nu stoppen.”

Half april stemt het Europees Parlement over de voorstellen van de Deense Groene Europarlementariër Margrete Auken om het gebruik van plastic tassen de komende jaren met tachtig procent laten dalen.

Achtergrondinformatie:

De aanleiding

De Europese Commissie werkt aan een plan om plastic afval terug te dringen. De Groenen in het Europees Parlement willen dit zwakke voorstel aanscherpen en het gebruik van plastic tassen verminderen. Het Europarlement wil ook dat kunststoffen die schadelijk zijn voor onze gezondheid en het milieu per 2020 niet langer gebruikt mogen worden en vindt dat landen met hogere doelen moeten komen voor het apart inzamelen en recyclen van plastic afval.
Stemming vindt plaats 14-17 april bij de plenaire sessie in Straatsburg.

Het probleem

De plasticsoep is een gebied in het noorden van de Grote- of Stille Oceaan waar enorme hoeveelheden plastic en ander afval bijeen drijven. Naar schatting gaat het om een gebied ter grootte van 34 keer Nederland. Het lastige is dat veel plastic uiteenvalt in kleine stukjes, te klein om nog uit zee te vissen en dus ook te klein om op te ruimen.

Elke Europeaan gebruikt gemiddeld tweehonderd plastic tasjes per jaar, een Nederlander zelfs 260 tasjes per jaar, maar veel van deze wegwerptasjes eindigen snel in de plastic soep in onze zeeën en oceanen. Plastic tassen worden vaak slechts één keer gebruikt, terwijl het honderden jaren duurt voordat ze in de natuur zijn afgebroken. Dit zorgt voor:

·      Plastic in dieren. Plastic tasjes die in het water belanden worden vaak ingeslikt door walvissen, zeehonden en zeemeeuwen en dat kan dodelijk zijn. Bas Eickhout: “Meer dan negentig procent van de vogels rond de Noordzee hebben plastic in hun maag. Dat kunnen we stoppen."
·      Gif in de voedselketen. Vissen en vogels krijgen zeer kleine, giftige plasticdeeltjes binnen via hun eten en die vormen daarmee weer een bedreiging voor de mensen die deze dieren eten.
·      Gif in het water: bedreiging van de gezondheid. Het plastic laat veel gifstoffen achter in het zeewater. De concentratie van aan plastic gerelateerde gifstoffen is voor de kust van Nederland veel hoger dan elders in Europa door de hoge consumptie van plastic in Nederland. Wetenschappers hebben de stoffen die gebruikt worden in het productieproces van plastic al in verband gebracht met ziektes, waaronder kanker en problemen met de voortplanting.

De oplossing van GroenLinks

“We moeten het gebruik van plastic wegwerptasjes drastisch beperken”, stelt Bas Eickhout. "We moeten stoppen met het gratis weggeven van plastic tassen.” Hij wil het gebruik van plastic tassen de komende jaren met tachtig procent laten dalen.

vr 30 juni, 9.30 - Stadhuis

di 4 juli, 20.00 - Stadhuis

vr 14 juli, 13.00 - Stadhuis

GroenLinks053 Artikel uit de #LinksVoor van vandaag: GroenLinks blijft groen en sociaal #groenlinks #enschede https://t.co/0ZLOuNXVpv