Afgelopen weekend werd door ADT naar buiten gebracht dat Brussel meer tijd nodig zou hebben om tot een besluit te komen omtrent Luchthaven Twente. In een persbericht werd het volgende naar buiten gebracht: “ADT heeft onlangs de laatste documenten ingediend bij de Europese Commissie in verband met de staatssteuntoets voor Twente Airport.  De commissie gaf daarop aan bij notificatie meer tijd nodig te hebben voor een volledige analyse dan eerder aangegeven.” Hiermee lijkt ADT Brussel de schuld te geven van de vertraging die de ontwikkeling van Luchthaven Twente oploopt. Volgens GroenLinks is dat onterecht. Brussel is niet de boze wolf in het luchthavensprookje!

De planning om eind 2014 te kunnen vliegen, zou wellicht haalbaar zijn geweest wanneer de staatsteuntoets eind april officieel zou zijn ingediend. Dit is tot op heden nog niet gebeurd. De vraag is dan ook of het niet gewoon ADT is, dat vreest voor de uitslag van de staatssteuntoets. ADT meldt in een brief aan het college van B&W dat de Europese Commissie, nadat de laatste documenten zijn ingediend in aanloop naar de notificatie, “kritisch staat ten opzichte van een aantal aspecten met betrekking tot de financiering en dat zij daarom bij notificatie meer tijd nodig heeft voor een volledige analyse dan zij eerder aangaf”. Fractievoorzitter Jelle Kort: "Niet alleen is de staassteuntoets nog niet officieel aangevraagd, de aarzeling van de Europese Commissie lijkt het gevolg te zijn van de kritische houding die Brussel inneemt ten opzichte van de steunmaatregelen die zijn afgesproken met Reggeborgh en Aviapartner."

De Europese Commissie zal de benodigde staatssteun naar alle waarschijnlijkheid afkeuren. Om nog verdere onkosten te vermijden en zo snel mogelijk tot een economisch succesvolle invulling van het luchthaventerrein te komen, moeten de huidige plannen zo snel mogelijk in de prullenbak.

vr 30 juni, 9.30 - Stadhuis

di 4 juli, 20.00 - Stadhuis

vr 14 juli, 13.00 - Stadhuis

GroenLinks053 RT @LimburgCB: Impressive #crossborder protest of 50.000 Dutch,German and Belgium people against the failing nuclear power plant of #Tihang