“Als we niet oppassen worden we met open ogen toch nog een vliegveld ingerommeld!”. Dat is de zorg van de Twentse GroenLinks fracties in Enschede, Hengelo, Oldenzaal en in de Provinciale Staten. De fracties maken hun zorgen kenbaar in een ingezonden brief aan de nieuwe voorman van het Topteam Aad Veenman die de herontwikkeling van de voormalige luchtmachtbasis moet vormgeven. “Als je de plannen goed leest zie je dat men voorsorteert op een vliegveld met een bedrijventerrein”, aldus GroenLinks Statenlid Robert Jansen namens de vier fracties. “Dat past niet in de visie van de Commissie van Wijzen van een iconische Technology Base Twente ‘in een fraai coulisselandschap waarbij groen en rust gecombineerd wordt met duurzame high-tech bedrijvigheid’”, aldus Jansen.

GroenLinks verzet zich tegen een vliegveld met geluidsoverlast, milieuvervuiling en natuurvernietiging. Met de richting die men nu kiest is het mogelijk dat oude en onveilige Antonov vliegtuigen in Twente landen om gesloopt te worden. “Dat moet je als Twente niet willen”, aldus de briefschrijvers. Daarnaast lijken de beleidsmakers van Enschede en de Provincie te kiezen voor het zoveelste bedrijventerrein, terwijl de Commissie van Wijzen duidelijk aangeeft dat de voormalige luchthaven een unieke invulling moet krijgen. “Door te spreken van een bedrijventerrein in plaats van bedrijvigheid worden bewust of onbewust duurzame alternatieven al uitgesloten”, stelt Jansen. De GroenLinks fracties hopen dat Aad Veenman een visie ontwikkelt die recht doet aan het unieke gebied.

Lees hier de ingezonden brief van GroenLinks

Borrel
wo 8 nov, 21.00 - Bolwerk

vr 10 nov, 9.30 - Stadhuis

AnitaSempel Mooi initiatief van Foodwatch! "Maak groente en fruit niet duurder maar btw-vrij!" https://t.co/6xmvG0TxRx
AnitaSempel RT @jesseklaver: Met Rutte III neemt de ongelijkheid toe. De rijkste 25% gaat er veel meer op vooruit dan de gewone Nederlander.
AnitaSempel RT @CorinneEllemeet: Verreweg het grootste deel van de ouderen met zorgvraag woont thuis. Zij komen er wel erg bekaaid vanaf in #regeerakko
AnitaSempel RT @vogelnieuws: Iedereen kan iets doen om de huismus te helpen. Tips! https://t.co/NLDR6iLrth
AnitaSempel @RoyBruinsma @GroenLinks053 @burgerbelangen @pvdaenschede Openhouden de Brug is nooit ons doel geweest. Maar ik beg… https://t.co/QorVKPnmJG
GroenLinks053 RT @groenlinks: Eerste berichten over regeerakkoord stemmen niet hoopvol. Maar het kán anders. Samen kunnen we de koers veranderen: https:/…
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Blij met steun vanuit #raad053 voor ons amendement nader onderzk duurzaamheid en recreatief zwemmen bij bouw nieuw zwembad…
AnitaSempel RT @JelleKort: @AnitaSempel zorgt dat duurzaamheid nieuwe zwembad beter wordt bekeken. Bezetting krijgt second opinion: een zwembad is voor…
JelleKort Nuchtere @RobinWessels75 keurt bestemmingsplan moskee goed. #raad053
JelleKort @AnitaSempel zorgt dat duurzaamheid nieuwe zwembad beter wordt bekeken. Bezetting krijgt second opinion: een zwembad is voor iedereen.
AnitaSempel Blij met steun vanuit #raad053 voor ons amendement nader onderzk duurzaamheid en recreatief zwemmen bij bouw nieuw zwembad. @GroenLinks053