Aanstaande maandagavond is iedereen welkom in het stadhuis om mee te praten over duurzaamheid. Voor GroenLinks is deze Opinie053 over duurzaamheid een mooie gelegenheid om ook zelf met een initiatief te komen. Consumenten en bedrijven zijn zich meer en meer bewust van het belang van duurzaamheid en willen hier bij hun keuzes rekening mee kunnen houden. Dit is echter niet altijd eenvoudig, want aan de buitenkant van een winkel of bedrijf is vaak niet te zien hoe hoog het betreffende bedrijf duurzaamheid in het vaandel heeft staan. In navolging van initiatieven in Utrecht en Eindhoven, wil GroenLinks dat Enschede een keurmerk duurzaam ondernemen gaat invoeren.

Enschede heeft zichzelf stevige doelen gesteld als het gaat om duurzaamheid: 30% CO2-reductie in 2020 ten opzichte van 1990 en een aandeel duurzaam opgewekte energie van 20% van het totale energiegebruik. Wethouder Hans van Agteren is op de goede weg, maar voor een aanzienlijk deel van de doelstelling zijn nog geen concrete plannen bedacht. GroenLinks doet graag een duit in het zakje.

Investeren in energiebesparing verdient zichzelf terug en betekent een belangrijke impuls voor de economie. Met een keurmerk duurzaam ondernemen kunnen de bedrijven die hierin voorop lopen extra in het zonnetje worden gezet. Hiermee krijgen zowel die bedrijven als het thema duurzaamheid positieve aandacht, waardoor andere bedrijven worden uitgedaagd om ook mee te doen. Naast de inzet op energiebesparing (CO2-reductie) kunnen ook andere duurzaamheidsthema's worden meegewogen in het keurmerk, zoals het gebruik van duurzame materialen, fairtrade en biologische producten.

GroenLinks stelt voor om het keurmerk voor een drietal sectoren op te starten: Horeca, detailhandel en dienstverlening. De gemeente gaat gericht adviseren over de mogelijkheden van ondernemingen om te verduurzamen. Bij goede resultaten kunnen ook andere sectoren bij het keurmerk worden betrokken. "Door te kiezen voor deze aansprekende sectoren die een breed publiek trekken en veel aandacht genereren, denken we het keurmerk een stevige basis te geven. Als de gemeente dit jaar begint de ondernemers te benaderen, kunnen de eerste keurmerken al in 2014 worden verdiend", aldus GroenLinks raadslid Robin Wessels.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW