Aanstaande maandagavond is iedereen welkom in het stadhuis om mee te praten over duurzaamheid. Voor GroenLinks is deze Opinie053 over duurzaamheid een mooie gelegenheid om ook zelf met een initiatief te komen. Consumenten en bedrijven zijn zich meer en meer bewust van het belang van duurzaamheid en willen hier bij hun keuzes rekening mee kunnen houden. Dit is echter niet altijd eenvoudig, want aan de buitenkant van een winkel of bedrijf is vaak niet te zien hoe hoog het betreffende bedrijf duurzaamheid in het vaandel heeft staan. In navolging van initiatieven in Utrecht en Eindhoven, wil GroenLinks dat Enschede een keurmerk duurzaam ondernemen gaat invoeren.

Enschede heeft zichzelf stevige doelen gesteld als het gaat om duurzaamheid: 30% CO2-reductie in 2020 ten opzichte van 1990 en een aandeel duurzaam opgewekte energie van 20% van het totale energiegebruik. Wethouder Hans van Agteren is op de goede weg, maar voor een aanzienlijk deel van de doelstelling zijn nog geen concrete plannen bedacht. GroenLinks doet graag een duit in het zakje.

Investeren in energiebesparing verdient zichzelf terug en betekent een belangrijke impuls voor de economie. Met een keurmerk duurzaam ondernemen kunnen de bedrijven die hierin voorop lopen extra in het zonnetje worden gezet. Hiermee krijgen zowel die bedrijven als het thema duurzaamheid positieve aandacht, waardoor andere bedrijven worden uitgedaagd om ook mee te doen. Naast de inzet op energiebesparing (CO2-reductie) kunnen ook andere duurzaamheidsthema's worden meegewogen in het keurmerk, zoals het gebruik van duurzame materialen, fairtrade en biologische producten.

GroenLinks stelt voor om het keurmerk voor een drietal sectoren op te starten: Horeca, detailhandel en dienstverlening. De gemeente gaat gericht adviseren over de mogelijkheden van ondernemingen om te verduurzamen. Bij goede resultaten kunnen ook andere sectoren bij het keurmerk worden betrokken. "Door te kiezen voor deze aansprekende sectoren die een breed publiek trekken en veel aandacht genereren, denken we het keurmerk een stevige basis te geven. Als de gemeente dit jaar begint de ondernemers te benaderen, kunnen de eerste keurmerken al in 2014 worden verdiend", aldus GroenLinks raadslid Robin Wessels.

do 22 juni, 19.30 - Stadhuis

vr 30 juni, 9.30 - Stadhuis

di 4 juli, 20.00 - Stadhuis

vr 14 juli, 13.00 - Stadhuis