Art. 38-vragen m.b.t. Advies RSJ over terugkeer gedetineerden

Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het College: inzake Advies RSJ over terugkeer gedetineerden, d.d. 5 oktober 2017

In een advies over de terugkeer van gedetineerden benoemt de Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming (RSJ) een aantal structurele knelpunten. Re-integratie is bedoeld voor alle gedetineerden die de gevangenis verlaten. Maar aan slechts de helft van deze groep wordt daarbij door de penitentiaire inrichtingen en gemeenten daadwerkelijk ondersteuning geboden (1). Re-integratie kan alleen tot stand komen als gemeenten, gevangenissen en hun ketenpartners relevante informatie over gedetineerden kunnen uitwisselen. Die informatie-uitwisseling is vaak onvolledig, niet betrouwbaar, heeft onvoldoende diepgang en is deels niet toegestaan (2). Het blijkt voor betrokken partijen vaak bijzonder lastig om de basisvoorwaarden voor en met ex-gedetineerden te organiseren (3). Bovendien, werken aan de basisvoorwaarden is soms onvoldoende om het gewenste re-integratiedoel te bereiken. Vaak is ook gedragsverandering en/of toezicht nodig (4), aldus de RSJ. GroenLinks heeft hierover de volgende vragen:

Art. 38-vragen m.b.t. Airforcefestival Vliegveld Twente

Schriftelijke vragen van GroenLinks, PvdA en EnschedeAnders aan het College: inzake Airforcefestival Vliegveld Twente, d.d. 1 mei 2017

Via de stichting Stil zijn wij in het bezit gekomen van een memo (zie bijlage) van de Rijksdienst voor ondernemend Nederland (RVO). Het Team Advisering Natuurwetgeving (ANW) vermeldt in dit memo dat de RVO in de handhavingsprocedure voorafgaand aan het Airforcefestival 2016, ten aanzien van het vuurwerk dat zou worden gebruikt, verkeerd dan wel onvolledig is geïnformeerd door de gemeente Enschede, ADT en de eigenaar van het terrein (in de memo initiatiefnemers genoemd). Daarnaast verwijst ANW naar diverse informatiebronnen die leiden tot de conclusie dat het bevoegd gezag tijdens het handhavingsverzoek van Stil onvoldoende informatie had om tot handhaving te kunnen besluiten. Dit terwijl deze informatie destijds wel grotendeels bij de gemeente Enschede voorhanden moet zijn geweest. Hierbij gaat het (onder meer) om één of meerdere geluidscontourenkaarten van dBcontrol en een vangstonderzoek in 2015. ANW stelt achteraf dat het evenement een negatieve invloed heeft gehad op de staat van instandhouding van zeer kritische en zeer zeldzame soorten; ‘soorten die beschermd zijn onder bijlage IV van de habitatrichtlijn, maar ook onder bijlage II, waardoor deze soorten zijn aangemerkt als soorten van communautair belang waarvoor lidstaten Natura 2000 gebieden dienen aan te wijzen’. Ook zijn waarschijnlijk meerdere verbodsbepalingen overtreden tijdens het Airforcefestival en zijn hierdoor meerdere beschermde dier- en vogelsoorten verstoord.

Art. 38 vragen van EnschedeAnders en GroenLinks over de spectaculaire daling van uitgekeerde inkomenstoeslagen

Schriftelijke vragen van EnschedeAnders en GroenLinks aan het College: inzake de spectaculaire daling van uitgekeerde inkomenstoeslagen, d.d. 25 april 2017

Uit cijfers die Sociaal Hart Enschede bij de gemeente Enschede heeft opgevraagd, blijkt sinds 2010 een spectaculaire daling van het totale bedrag dat wordt uitgekeerd aan huishoudens met een zeer laag inkomen d.m.v. de langdurigheidstoeslag en de huidige individuele inkomenstoeslag: de daling bedraagt zo'n 80%. Deze daling lijkt te wijten aan een forse korting op de hoogte van de toeslag vanaf 2012 - waarbij de bedoeling was de bijzondere bijstand te verruimen - en aan het feit dat deze sinds 2015 moet worden aangevraagd. Onder meer het Rekenkamerrapport over armoede wijst op de grote behoefte aan effectief gemeentelijk armoedebeleid. GroenLinks en EnschedeAnders vinden het dan ook onbegrijpelijk dat het college tot op heden geen punt heeft gemaakt van deze alarmerende cijfers. Het armoedebeleid van Enschede blijkt voor een groot deel te bestaan uit "lenen, lenen, betalen, betalen". Zo wordt inwoners die een beroep doen op bijzondere bijstand een dure sociale lening van de stadsbank aangeboden en vormt leenbijstand een belangrijk onderdeel van de bijzondere bijstand. De individuele inkomenstoeslag levert nog slechts een zeer beperkte bijdrage.

Schriftelijke vragen (art 38) over mogelijke overname AkzoNobel

Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het College, mede namens het D66, PvdA, CDA, ChristenUnie en EnschedeAnders: gevolgen mogelijke overname AkzoNobel voor lekkages, cavernes en HCH-vervuiling, d.d. 29 maart 2017

Momenteel wordt er gesproken over een mogelijke overname van AkzoNobel en/of afstoting van onderdelen van het concern, waaronder de activiteiten in Hengelo. Gezien de actuele problematiek omtrent lekkages en cavernes, alsmede historische vervuilingen met HCH, hebben GroenLinks, D66, PvdA, CDA, ChristenUnie en EnschedeAnders (de leden van de beoogde raadsadviescommissie "Ondergrond van de Toekomst”) de volgende vragen:

Vragen over Bevindingen Nationale Ombudsman over Stadsbank Oost Nederland

Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het College, d.d. 21 december 2016

Op 19 december 2016 kwam de Nationale Ombudsman naar buiten met zijn bevindingen over het functioneren van de Stadsbank Oost-Nederland. Naar aanleiding van klachten van een cliënt die meerdere klachten heeft ingediend, is nader onderzoek verricht. De bevindingen uit dit onderzoek roepen bij GroenLinks de vraag op wat er precies aan de hand is bij de SON en wat er gebeurt en volgens het College moet gebeuren met de knelpunten die aan het licht zijn gekomen. Ook is de vraag of het College zicht heeft op het functioneren van de SON.

Borrel!
wo 8 nov, 21.00 - Het Bolwerk
Iedereen welkom

vr 10 nov, 9.30 - Stadhuis