Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het college, d.d. 14 mei 2013

GroenLinks vindt het belangrijk dat Enschedese minima kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen krijgen. Bij veel bijstandsgerechtigden werd deze kwijtschelding de afgelopen jaren automatisch verrekend op de belastingaanslag zodat er per saldo aan aanslag van 0 euro, of alleen de eventueel verschuldigde hondenbelasting overbleef.
GroenLinks heeft echter van diverse uitkeringsgerechtigden vernomen dat op de aanslag van 2013 deze automatische kwijtschelding niet werd verrekend. De personen die het betrof schrokken behoorlijk toen ze ineens een aanslag van ruim 450 euro in de brievenbus kregen. Het gaat hier om personen die voorlopig van een bijstandsuitkering afhankelijk blijven en dus nog steeds voor kwijtschelding in aanmerking komen.

1. Waarom is bij een deel van de bijstandsgerechtigden op de aanslag gemeentelijke belastingen dit jaar geen automatische kwijtschelding doorgevoerd, terwijl dat de afgelopen jaren wel gebruikelijk was?
2. Kan het college zich voorstellen dat betrokkenen zijn geschrokken?
3. Is het mogelijk om de huishoudens waarvan het college weet dat ze aan de kwijtscheldingscriteria voldoen, alsnog een brief te sturen met een aangepaste aanslag voor 2013 waarop deze kwijtschelding is verrekend, onafhankelijk van het feit of deze huishoudens de afgelopen maand al bezwaar hebben aangetekend of opnieuw kwijtschelding hebben aangevraagd?
4. Wil het college er zorg voor dragen dat in toekomstige gevallen de kwijtschelding gemeentelijke belastingen weer automatisch wordt verrekend op de belastingaanslag?

Download hier de antwoorden

di 26 sep, 19.30 - Stadhuis

vr 29 sep, 13.00 - Stadhuis

di 17 okt, 19.30 - Stadhuis