Mondelinge vragen van GroenLinks aan het college, d.d. 7 januari 2013

In de afgelopen twee weken zijn er ruim 82.000 meldingen van overlast door vuurwerk binnengekomen op het meldpunt vuurwerkoverlast.nl. Het meldpunt is een initiatief van vijftien lokale GroenLinks-fracties, waaronder die van Rotterdam, Den Haag, Nijmegen en Enschede. Vanuit Enschede kwamen ruim 800 meldingen binnen.

Meer dan de helft van deze meldingen gaat over de overlast door extreem harde knallen. Al dagen voor Oud en Nieuw werd massaal vuurwerk afgestoken in Enschede, soms ook 's nachts. Een deel van de melders klaagt over te weinig aandacht van de politie voor vuurwerkoverlast. De vuurwerkoverlast op oudejaarsavond bestond vooral uit gevaarlijke situaties op straat. Op nieuwjaarsdag gaat een groot deel van de klachten over achtergelaten vuurwerkafval en aangerichte vuurwerkschade. De gemeentereiniging heeft het vuurwerk op de meeste plekken alweer keurig opgeruimd.

De meldingen worden gebundeld en aangeboden aan de Tweede Kamer. GroenLinks wil dat gemeenten meer mogelijkheden krijgen om vuurwerkoverlast aan te pakken. De gemeenteraadsfractie vindt dat de huidige regels beter gehandhaafd moeten worden en dat Enschede vanaf de volgende jaarwisseling een centraal vuurwerk moet organiseren. We denken dat dit kan leiden tot een nieuwe, gezellige vuurwerktraditie met minder vuurwerk. Het liefst zien we dat er met Oud en Nieuw alleen professioneel vuurwerk wordt afgestoken, om overlast, schade en slachtoffers te voorkomen. GroenLinks is benieuwd naar een reactie van de burgemeester en heeft daarom de volgende vragen:

1. Hoe kijkt de burgemeester terug op de jaarwisseling in Enschede en wat is zijn reactie op het aantal meldingen van vuurwerkoverlast?

2. In hoeverre had de politie speciale aandacht voor voortijdig afgestoken en illegaal vuurwerk en zijn er mogelijkheden om de inzet hierop vanaf dit jaar te verhogen?

3. Een vuurwerkverbod is nog niet mogelijk, een centraal vuurwerk wel. Welke maatregelen willen burgemeester en wethouders nemen die kunnen bijdragen aan een veiliger en rustiger Oud en Nieuw?

Beluister hier de antwoorden

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW