Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het college, d.d. 13 januari 2013

Na berichtgeving van Tubantia zaterdag j.l. is grotendeels bekend geworden op welke manier de geprekwalificeerde partijen betrokken waren bij de aanbesteding van Luchthaven Twente en hoe door één van die partijen (namelijk Schiphol)  werd gedacht over de economische haalbaarheid.

GroenLinks vindt dat het negatieve rapport van Schiphol bij de raad bekend gemaakt had moeten worden in de periode 2008-2009, juist vanwege de grote twijfels over de economische haalbaarheid van Luchthaven Twente en de politieke besluitvorming daarover. Het Schipholrapport sloot aan bij de conclusies van o.a. het LEK-rapport, SEO Economisch onderzoek en luchtvaarteconoom Hans Heerkens. Vele waarschuwingen van wetenschappers en negatieve onderzoeksuitkomsten werden door Schiphol bevestigd en het beeld ontstaat dat het Schipholrapport bewust onder de pet is gehouden. Daarnaast is GroenLinks van mening dat door ADT en onze bestuurders, onterecht het beeld is gecreëerd dat er tijdens de aanbestedingsprocedure serieuze belangstelling was vanuit de markt. Uit de reacties van de marktpartijen in Tubantia blijkt dat minimaal twee van de drie, geen serieuze belangstelling hadden om de luchthaven te exploiteren.

GroenLinks heeft naar aanleiding van deze berichtgeving enkele vragen voor het College:

1. Hoe is het mogelijk dat Imtech gekwalificeerd kon worden, terwijl naar nu blijkt er geen sprake was van een voornemen om de luchthaven te gaan exploiteren? Lieten de aanbestedingscriteria dit toe en was dit bij u bekend?
2. Was bij U bekend dat Schiphol zich liet kwalificeren om op de hoogte te blijven van de aanbestedingsprocedure door ADT en hoe kon dat gebeuren?
3. Wat heeft U gedaan met het negatieve Schiphol-rapport over Luchthaven Twente?

Download hier de antwoorden

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK