Mondelinge vragen van GroenLinks aan het college, d.d. 16 juni 2014

Op dit moment hebben de ministeries van Economische Zaken en Infrastructuur en Milieu een conceptnotitie structuurvisie schaliegas ter inzage gelegd. Een ieder is in de gelegenheid tot woensdag 9 juli 2014 zienswijzen in te dienen.

GroenLinks Enschede heeft in de afgelopen jaren meermaals aamdacht gevraagd voor de risico's van schaliegaswinning. Onder meer door het indienen van moties op 7 november 2011 en 11 november 2013. In november 2011 gaf het toenmalige college aan onze zorgen te delen en met een visie te komen zodra zich ontwikkelingen in zouden voordoen. Omdat er geen verdere reactie kwam heeft GroenLinks 2 jaar later opnieuw een motie ingediend, maar kreeg echter geen steun van de gemeenteraad  omdat er volgens andere fracties geen actuele noodzaak was.

De ministeries zetten met het ter inzage leggen van de conceptnotitie structuurvisie schaliegas een eerste concrete stap op weg naar schaliegaswinning in Nederland. In deze notitie is onder meer de regio Twente aangegeven als zoekgebied. Nu is dus hèt moment om ook als Enschede een standpunt in te nemen omtrent de wenselijkheid van schaliegaswinning in onze gemeente.

Schalie- of steenkoolgas wordt gewonnen door een mengsel met zware chemicaliën onder hoge druk in een steenkoollaag in de bodem te spuiten. Hierdoor breekt het steenkool en komt het daarin opgesloten schaliegas vrij. Deze winning is echter erg omstreden, onder meer vanwege de grote risico's op vervuiling van bodem en grondwater, wat verregaande gevolgen kan hebben voor milieu en volksgezondheid. GroenLinks is daarom tegen de winning van schaliegas en is van mening dat volop moet worden ingezet op de transitie naar duurzame energiebronnen.

GroenLinks heeft de volgende vragen aan het college van B&W te Enschede:

1. Wat is het standpunt van het nieuwe college t.a.v. schaliegasboringen in Enschede?
2. Is het college voornemens een zienswijze in te dienen op de ter inzage liggende conceptnotitie structuurvisie schaliegas, en zo ja, wat zou de inhoud van die zienswijze zijn?

Wanneer het gaat om winning van schaliegas en andere grondstiffen, of om opslag in zoutcavernes: steeds is het Rijk het bevoegd gezag en hebben we als gemeente klaarblijkelijk niets in te brengen. Het zijn echter de bewoners en gebruikers in onze gemeente die met de risico's en mogelijke gevolgen worden geconfronteerd.

3. Welke stappen denkt het college te kunnen nemen om meer grip en met name ook zeggenschap te krijgen op gebruik en exploitatie van de bodem onder onze gemeente?

do 22 juni, 19.30 - Stadhuis

vr 30 juni, 9.30 - Stadhuis

di 4 juli, 20.00 - Stadhuis

vr 14 juli, 13.00 - Stadhuis