Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het college, d.d. 5 maart 2015

Binnen het personeelsbeleid van de gemeente Enschede (de CFO) speelt externe inhuur een belangrijke rol. GroenLinks vindt het belangrijk dat er een goede balans is tussen goed werkgeverschap, de betrokkenheid en expertise van vaste medewerkers en de voordelen (zowel financieel als inhoudelijk) die met externe inhuur behaald kunnen worden. Daarbij moeten de voordelen van externe inhuur niet worden overdreven. We hebben hierover de volgende vragen:

1. Welk percentage van de totale loonsom wordt momenteel uitgegeven aan externe inhuur? En wat is het streven?
2. Wat is het gemiddelde uurtarief van de externe inhuur en het maximum uurtarief dat kan worden uitbetaald? Hoe zorgt het college dat bij externe inhuur niet te veel (een scherpe concurrerende prijs) wordt betaald?
3. Hoe concurreert externe inhuur met de eigen medewerkers en de inleen vanuit andere gemeenten, en welke rol spelen de overheadkosten van de gemeente(n) hierbij? Zijn deze kosten inzichtelijk en worden deze ook (op eenduidige wijze) opgeslagen over externe uren? Is voor bevoegde managers inzichtelijk hoe de kosten van externe inhuur zich verhouden tot die van eigen medewerkers?
4. Welke argumenten spelen in het beleid een rol om al of niet te kiezen voor externe inhuur (in welke volgorde?) en in de praktijk?
5. Bij het flexibel maken van de organisatie is externe inhuur een optie. Daarnaast is het van belang arbeidskrachten flexibel te maken en te zorgen dat tijdelijk werk (bij andere gemeenten) zoveel mogelijk door eigen medewerkers wordt uitgevoerd. In hoeverre is dit beleidsmatig uitgewerkt en werkt het ook zo in de praktijk? Welke percentages van het tijdelijke werk worden resp. door eigen medewerkers en door inleen bij andere gemeenten verricht? Waar streeft het college naar (eerder genoemde percentages)?
6. Het college moet bezuinigen op de personeelskosten. Dat heeft gevolgen voor de output, maar in hoeverre wordt ook gestuurd op de uurtarieven? Hoe gebeurt dat dan concreet?

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK