Mondelinge vragen aan het college, d.d. 23 maart 2015

Met de invoering van de nieuwe jeugdwet zijn de gemeenten verantwoordelijk geworden voor het innen van een ouderbijdrage voor jeugdhulp met verblijf. De ouderbijdrage kan worden geheven wanneer een jeugdige een of meerdere dagdelen of dagen per week in een instelling verblijft en kan oplopen tot circa 1580 euro per jaar. Voor de jeugd-ggz geldt dat deze ouderbijdrage nieuw is.

Begin dit jaar ontstond ophef over de ouderbijdrage, aangezien deze mogelijk als een belemmering kan werken voor de toegang tot jeugdhulp en rechtsongelijkheid creëert tussen jeugdigen met somatische en psychische aandoeningen. Onder druk van de Tweede Kamer heeft de staatsecretaris van Volksgezondheid toegezegd een onderzoek te doen naar alle ouderbijdrages binnen de jeugdwet. In afwachting van dit onderzoek en eventuele aanpassing van de wet hebben ondertussen ruim 60 gemeenten in heel Nederland aangegeven de ouderbijdrage voor ofwel de jeugd-ggz of de gehele jeugdwet, op te schorten.

1) Int het college momenteel deze ouderbijdrage?
 2) Is het college met GroenLinks van mening dat het innen van de ouderbijdrage mogelijk een ongewenst effect kan hebben?
 3) Is het college bereid het innen van de ouderbijdrage op te schorten totdat duidelijk is of er op dit punt van de jeugdwet een wijziging komt?

Toezegging wethouder: in afwachting van het onderzoek van Van Rijn wordt het innen van de ouderbijdrage opgeschort.
Beluister hier de antwoorden

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK