Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het college, d.d. 29 mei 2015

GroenLinks heeft sinds de olielekkage in Epe vorig jaar regelmatig haar zorgen geuit over de vergelijkbare plannen in Enschede en meermaals vragen gesteld over de lekkage in Duitsland en plannen in Enschede. Momenteel werken Akzo en andere betrokkenen aan de voorbereidingen voor de olieopslag. Binnenkort zou worden begonnen met de aanleg van de wadi's en andere veiligheidsmaatregelen, zodat na de zomer de eerste proeven met het pompen van olie kunnen worden gehouden.

Hoewel er momenteel en de komende maanden van alles lijkt te (gaan) gebeuren, blijven de communicatiekanelen van betrokken partijen opvallend stil. Op de website van AkzoNobel kun je, na lang zoeken, onder een kopje 'planning' vinden dat het vullen van de eerste caverne voorzien is voor eind 2014. Actuelere informatie of een nieuwsbrief is niet te vinden. Op de website van Argos is zelfs helemaal geen informatie over de olieopslag te vinden. Vanuit het college is het al geruime tijd geleden dat de raad voor het laatst actief over de stand van zaken mbt de olieopslag is geïnformeerd.

GroenLinks betreurt het dat de betrokken partijen niet met de opslag willen wachten tot het definitieve rapport over de lekkage bij Epe beschikbaar is. GroenLinks betreurt het evenzo dat er nauwelijks actuele informatie over de voortgang van dit, in onze ogen gevoelige project, te vinden is.

Om de vinger aan de pols te kunnen houden heeft GroenLinks daarom de volgende vragen aan het college van B&W te Enschede:

1. Wat is de huidige stand van zaken en actuele planning mbt de olieopslag in cavernes onder de Marssteden?
2. Wordt het college op de hoogte gehouden van de voortgang van voorbereiding, testen en proeven? Zo ja, is het college bereid deze informatie met de gemeenteraad te delen?
3. Zijn er afspraken om eventuele tegenvallers en incidenten - ook tijdens voorbereiding, testen en proeven - direct te melden aan omwonenden, college en gemeenteraad?
4. Zijn alle werkzaamheden tot nu toe vlekkeloos verlopen?
5. Is het college bereid de betrokken partijen te verzoeken op regelmatige basis omwonenden, college en gemeenteraad op de hoogte te houden van de voortgang, mee- en tegenvallers en ander relevant nieuws mbt de olieopslag onder de Marssteden, bijvoorbeeld via een nieuwsbrief of speciale website?

do 22 juni, 19.30 - Stadhuis

vr 30 juni, 9.30 - Stadhuis

di 4 juli, 20.00 - Stadhuis

vr 14 juli, 13.00 - Stadhuis