Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het college, d.d. 29 mei 2015

GroenLinks heeft sinds de olielekkage in Epe vorig jaar regelmatig haar zorgen geuit over de vergelijkbare plannen in Enschede en meermaals vragen gesteld over de lekkage in Duitsland en plannen in Enschede. Momenteel werken Akzo en andere betrokkenen aan de voorbereidingen voor de olieopslag. Binnenkort zou worden begonnen met de aanleg van de wadi's en andere veiligheidsmaatregelen, zodat na de zomer de eerste proeven met het pompen van olie kunnen worden gehouden.

Hoewel er momenteel en de komende maanden van alles lijkt te (gaan) gebeuren, blijven de communicatiekanelen van betrokken partijen opvallend stil. Op de website van AkzoNobel kun je, na lang zoeken, onder een kopje 'planning' vinden dat het vullen van de eerste caverne voorzien is voor eind 2014. Actuelere informatie of een nieuwsbrief is niet te vinden. Op de website van Argos is zelfs helemaal geen informatie over de olieopslag te vinden. Vanuit het college is het al geruime tijd geleden dat de raad voor het laatst actief over de stand van zaken mbt de olieopslag is geïnformeerd.

GroenLinks betreurt het dat de betrokken partijen niet met de opslag willen wachten tot het definitieve rapport over de lekkage bij Epe beschikbaar is. GroenLinks betreurt het evenzo dat er nauwelijks actuele informatie over de voortgang van dit, in onze ogen gevoelige project, te vinden is.

Om de vinger aan de pols te kunnen houden heeft GroenLinks daarom de volgende vragen aan het college van B&W te Enschede:

1. Wat is de huidige stand van zaken en actuele planning mbt de olieopslag in cavernes onder de Marssteden?
2. Wordt het college op de hoogte gehouden van de voortgang van voorbereiding, testen en proeven? Zo ja, is het college bereid deze informatie met de gemeenteraad te delen?
3. Zijn er afspraken om eventuele tegenvallers en incidenten - ook tijdens voorbereiding, testen en proeven - direct te melden aan omwonenden, college en gemeenteraad?
4. Zijn alle werkzaamheden tot nu toe vlekkeloos verlopen?
5. Is het college bereid de betrokken partijen te verzoeken op regelmatige basis omwonenden, college en gemeenteraad op de hoogte te houden van de voortgang, mee- en tegenvallers en ander relevant nieuws mbt de olieopslag onder de Marssteden, bijvoorbeeld via een nieuwsbrief of speciale website?

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW