Schriftelijke vragen van GroenLinks en EnschedeAnders aan het college, d.d. 13 augustus 2015

Met de invoering van de Fraudewet in 2013 veranderde het boetebeleid ten aanzien van uitkeringsgerechtigden ingrijpend. Niet langer ging het om de vraag of mensen moedwillig een fout maakten bij het aanleveren van gegevens voor hun bijstandsuitkering, maar diende elke overtreding met een boete van 100 procent bestraft te worden. Bijstandsgerechtigden die per ongeluk verkeerde of net te laat gevraagde gegevens aanleverden, hebben in 2013 en 2014 ongekend hoge boetes gekregen voor relatief kleine overtredingen.

De wet was bij invoering al omstreden. De Verenging van Nederlandse Gemeenten en diverse experts waarschuwden voor de gevolgen van deze wet. Vorig jaar december stelde de Nationale Ombudsman dat de wet haar doel voorbij geschoten is. Al eerder oordeelde de Centrale Raad van Beroep (CrvB) in november 2014 dat omdat er geen rekening werd gehouden met de ernst en verwijtbaarheid van de overtreding, de wet diende te worden aangepast.
Inmiddels heeft of gaat een flink aantal gemeenten zoals Amsterdam, Leeuwarden ,Helmond, Deventer  alle boetebesluiten uit 2013 en 2014 herbeoordelen.
EnschedeAnders.nl en Groen Links hebben de volgende vragen aan het college:

1.In welke mate speelt bij het beoordelen van fraude door de gemeente Enschede verwijtbaarheid een rol? Wordt er onderscheid gemaakt tussen het opzettelijk of per ongeluk niet voldoen aan de inlichtingenplicht? Hoe was dat in 2013 en 2014?

2.Hoeveel boetebesluiten zijn er in 2013 en 2014 genomen en wat is het totaalbedrag van de opgelegde boetes en hoeveel is daarvan daadwerkelijk geïnd?

3.Is het college bereid om alle boetebesluiten mbt vermeende uitkeringsfraude uit 2013 en 2014 te herbeoordelen?

4.Is het college bereid om de ten onrechte of de te hoge opgelegde boetes terug te betalen?
EnschedeAnders.nl en Groen Links vinden dat fraude moet worden aangepakt, daarbij vinden wij dat er rekening moet worden gehouden bij de terugvordering van bijstandsuitkeringen met de mate van verwijtbaarheid. Is er sprake van opzet, ernstig verzuim of  onwetendheid. De Participatiewet biedt het college de mogelijkheid geheel of gedeeltelijk van terugvordering af te zien bij dringende redenen. ( art. 58 lid 8 )

5. Is het college bereid bij de terugvordering van bijstandsuitkeringen rekening te houden met de mate van verwijtbaarheid? Zo nee, waarom niet?

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW