Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het college, d.d. 13 november 2015

HET Symfonieorkest, voorheen 'Orkest van het Oosten', een belangrijke voorziening voor Enschede, kampt met financiële problemen en blijkt volgens een rapportage van Berenschot grote behoefte te hebben aan een nieuwe beleidsmatige koers. Voor de directeur is het, blijkens een persverklaring van het orkest, 'na twaalf jaar tijd voor iets anders'. De gemeente heeft een subsidierelatie met het orkest en onderhoudt ongetwijfeld hiermee regelmatig contact wegens het belang van het orkest voor het culturele klimaat in de stad. GroenLinks heeft hierover enkele vragen:

1. Hoe kijkt het college aan tegen de ontstane situatie en wat is er gedaan om in een eerder stadium de toekomst van het orkest veilig te stellen?
2. Volgens Berenschot waren ambities niet realistisch en was als gevolg daarvan van alles mis met het beleid binnen het orkest. Bij ons ontstaat het beeld dat (de top van) het orkest zich graag zoveel mogelijk wilde profileren, waarbij de lange termijn uit het oog werd verloren. Hoe zou het college willen zien dat bestuurlijke en artistieke strategie worden aangepast?
3. Hoe verhouden de hoogste inkomens binnen het orkest zich tot de WNT-norm ('Balkenendenorm')? Wat vindt het college hiervan, mede gelet op de toekomst?
4. Is de WNT-norm een onderwerp in het kader van de subsidie aan het orkest? Ziet het college aanleiding de subsidieverordening hierop aan te passen?
5. Wat leert het college van dit voorbeeld ten aanzien van de heersende verwachting dat culturele instellingen 'commercieel moeten denken'?

do 22 juni, 19.30 - Stadhuis

vr 30 juni, 9.30 - Stadhuis

di 4 juli, 20.00 - Stadhuis

vr 14 juli, 13.00 - Stadhuis