Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het college, d.d. 13 november 2015

HET Symfonieorkest, voorheen 'Orkest van het Oosten', een belangrijke voorziening voor Enschede, kampt met financiële problemen en blijkt volgens een rapportage van Berenschot grote behoefte te hebben aan een nieuwe beleidsmatige koers. Voor de directeur is het, blijkens een persverklaring van het orkest, 'na twaalf jaar tijd voor iets anders'. De gemeente heeft een subsidierelatie met het orkest en onderhoudt ongetwijfeld hiermee regelmatig contact wegens het belang van het orkest voor het culturele klimaat in de stad. GroenLinks heeft hierover enkele vragen:

1. Hoe kijkt het college aan tegen de ontstane situatie en wat is er gedaan om in een eerder stadium de toekomst van het orkest veilig te stellen?
2. Volgens Berenschot waren ambities niet realistisch en was als gevolg daarvan van alles mis met het beleid binnen het orkest. Bij ons ontstaat het beeld dat (de top van) het orkest zich graag zoveel mogelijk wilde profileren, waarbij de lange termijn uit het oog werd verloren. Hoe zou het college willen zien dat bestuurlijke en artistieke strategie worden aangepast?
3. Hoe verhouden de hoogste inkomens binnen het orkest zich tot de WNT-norm ('Balkenendenorm')? Wat vindt het college hiervan, mede gelet op de toekomst?
4. Is de WNT-norm een onderwerp in het kader van de subsidie aan het orkest? Ziet het college aanleiding de subsidieverordening hierop aan te passen?
5. Wat leert het college van dit voorbeeld ten aanzien van de heersende verwachting dat culturele instellingen 'commercieel moeten denken'?

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW