Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het college, d.d. 7 december 2015

Momenteel behandelt de gemeenteraad het voorstel over een garantstelling van 32 miljoen Euro voor FC Twente, vanwege de grote financiële problemen bij deze betaald voetbalclub. Het behouden van de licentie voor de club speelt hierbij een cruciale rol, hetgeen het oplossen van de problemen onder grote tijdsdruk zet. Het is vijf voor twaalf en de gemeente Enschede riskeert bij een op dit moment aanstaand faillissement van FC Twente de uitstaande lening van nog zo'n 17 miljoen Euro te moeten afboeken. Het financiële beleid van FC Twente blijkt in de afgelopen jaren een janboel te zijn geweest. Opmerkelijk is dat al sinds 2003 sprake is van het uitlenen van zeer grote bedragen aan FC Twente door de gemeente Enschede. In 2010-2011 is voor het laatst besloten de lening aan de club te verhogen, ditmaal met ruim 4 miljoen Euro.

GroenLinks heeft naar aanleiding van de ontstane situatie de volgende vragen aan het College:

1.  Wat waren volgens aangenomen raadsvoorstellen m.b.t. FC Twente, relevante beleidskaders en wetgeving de toezichts- en controletaken die de gemeente moest (laten) vervullen bij de club en op welke wijze is hieraan concreet invulling gegeven?
 2.  Zijn de hiervoor genoemde kaders volgens het college adequaat en zijn de aan de orde zijnde taken volgens het college adequaat uitgevoerd? Graag een gemotiveerd antwoord.
 3.  Hoe verklaart het college dat inspanningen van de kant van de gemeente de huidige situatie bij FC Twente niet hebben kunnen voorkomen?
 4.  Wanneer is de gemeente Enschede voor het eerst gebleken dat een verhoogd risico werd gelopen met de uitstaande leningen aan FC Twente?
 5.  Wanneer is door de gemeente geconcludeerd dat het financieel beleid van FC Twente bijsturing nodig had? Wanneer is dat dan aan FC Twente kenbaar gemaakt, hoe is daarbij geprobeerd invloed uit te oefenen en hoe is daar vervolgens door FC Twente op gereageerd?
 6.  In hoeverre was de gemeente in de gedane constateringen FC Twente voor, of was de gemeente volgend?
 7.  Is het juist dat bij een verhoogd risico het weerstandsvermogen van de gemeente Enschede daar op moet worden aangepast? Is dat gebeurd en zo nee, waarom niet?
 8.  In hoeverre kreeg de gemeenteraad volgens het college in 2010 en 2011 een goed beeld van het financiële toekomstperspectief van FC Twente?
 9.  Welke conclusies trekt het college uit het feit dat de gemeente Enschede de huidige voor de gemeente financieel risicovolle situatie niet heeft kunnen (helpen) voorkomen en welke conclusies trekt het college uit de wijze waarop door de gemeente is gereageerd op het verhoogde risico?

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK