Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het college, d.d. 15 december 2015

In de afgelopen periode zijn raads- en statenleden geïnformeerd over de door ADT voorgenomen exploitatie van Luchthaven Twente. Hoewel betrokken partijen hun best doen de exploitatiekosten zo laag mogelijk te houden, zullen de inkomsten uit landingsgelden naar verwachting slechts 1/3e deel van de exploitatiekosten dekken. Daarnaast worden voor de luchthaven inkomsten uit grond en vastgoed verwacht, waarbij onzeker is of met deze inkomsten, de exploitatie sluitend te krijgen is. Nog onduidelijk is of ook een overheidsbijdrage gegeven zal worden. In elk geval zou ADT hopen op een Rijksbijdrage. ADT is een gemeenschappelijke regeling en heeft onbeperkt trekkingsrecht op gemeente en provincie bij financiële tekorten. Financieel risico komt daarmee voor rekening van gemeente en provincie. Voorgaande roept gezien de grote rol van Europese staatssteunregels in het verleden de nodige vragen op.

GroenLinks heeft de volgende vragen aan het college van B&W:

1.    Wat is de reactie van het college op bovenstaande situatieschets?
2.    Zijn college en/of ADT nagegaan in hoeverre staatssteunregels de mogelijkheden voor exploitatie van de luchthaven door ADT inperken, voordat na het advies van de Commissie van Wijzen is geïnvesteerd in ambtelijke inzet, tijd van ADT en externe inhuur in het kader van het behouden van de vliegfunctie? Zo ja, wat was dan van deze inventarisatie met betrekking tot staatssteunregels de uitkomst?
3.    In hoeverre strookt het exploiteren van een luchthaven door ADT, binnen de kaders van de geldende gemeenschappelijke regeling, met geldende staatssteunregels?
4.    In hoeverre stroken de verwachte inkomsten voor de luchthaven uit grond en vastgoed met geldende staatssteunregels?
5.    In hoeverre strookt eventuele overheidssteun voor de luchthaven met geldende staatssteunregels?
6.    Hoe denkt het college om te gaan met een eventuele melding van de onder 3-5 genoemde elementen bij de Europese Commissie?
7.    Wanneer komt er een 'businesscase' o.i.d. beschikbaar waaruit een sluitende exploitatie blijkt, incl. te maken kosten, verwachte inkomsten en eventuele noodzaak van overheidssteun voor de luchthaven?

do 22 juni, 19.30 - Stadhuis

vr 30 juni, 9.30 - Stadhuis

di 4 juli, 20.00 - Stadhuis

vr 14 juli, 13.00 - Stadhuis