Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het College, d.d. 22 maart 2016

Al enige tijd wordt onder meer in de 'werkgroep Werk' van de gemeenteraad gesproken over evaluatie en aanscherping van de instrumenten die het Werkplein hanteert ter bevordering van de uitstroom van cliënten uit de bijstand. Intussen is duidelijk geworden dat de gemeente in dit geval niet in staat is zelf een systematische beleidsevaluatie op te zetten en uit te voeren, en de raad zicht te geven op de effectiviteit van genoemde instrumenten. Gesuggereerd werd dat externe onderzoekers (onder meer van Universiteit Twente) ingeschakeld zullen worden om een evaluatie uit te voeren. Daarnaast wordt gewerkt aan een speciaal ingerichte kamer waarin cijfers geraadpleegd kunnen gaan worden. Bijvoorbeeld betrouwbare klanttevredenheidscijfers kunnen informatief zijn, maar vaak is de vraag wat de toegevoegde waarde is van het presenteren van cijfers, als niet duidelijk is wat de relatie is met beleid en uitvoering (dit geldt bijvoorbeeld vaak voor de Twente Index).

In het algemeen heeft de gemeenteraad weinig zicht op beleidsevaluaties die binnen de gemeentelijke organisatie plaatsvinden. De rekenkamer heeft in diverse rapporten geconcludeerd dat te weinig aandacht bestaat voor de beleidscyclus (bv. 'plan-do-check-act') en met name voor het onderdeel beleidsevaluatie. GroenLinks vindt beleidsevaluatie een belangrijke voorwaarde voor goed bestuur en dat duidelijk moet zijn wat in dit kader van beleidsambtenaren wordt verwacht. GroenLinks heeft hierover de volgende vragen aan het college:

1. Gaat het in genoemd voorbeeld (instrumenten Werkplein) om een uitzondering en kan het college dit toelichten?
2. Is het college met GroenLinks eens dat beleidsevaluatie cruciaal is om goed te kunnen besturen? In hoeverre maken de beleidscyclus en beleidsevaluatie volgens het college, formeel en in de praktijk, onderdeel uit van de werkprocessen van de gemeente?
3. Behoort beleidsevaluatie in beginsel tot het takenpakket van beleidsprogramma's van de gemeente Enschede? In hoeverre is hier formatie voor ingeruimd en onder welke omstandigheden is het de bedoeling dat beleidsevaluatie wordt overgelaten aan externe onderzoekers?
4. Welke eisen zijn gesteld aan het uitvoeren van beleidsevaluatie door beleidsprogramma's en hoe weet het college dat er voldoende en kwalitatief goede beleidsevaluaties plaatsvinden?

Lees hier de antwoorden van het College

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK