Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het College, d.d. 31 mei 2016

In de afgelopen weken is meermalen geconstateerd dat er veel onduidelijkheid is over de kansen voor de binnen plannen voor Technology Base Twente (TechBT) gereserveerde ruimte (circa 16 hectare) voor ‘Advanced Materials & Manufacturing’ (AMM) en ‘High Tech Systems & Materials’ (HTSM) . Wel staat het moment waarop de belangrijke keuze voor een bedrijventerrein op de voormalige vliegbasis gemaakt moet worden, voor de deur. Zowel inhoudelijk als financieel is het van belang dat een goede en onderbouwde keuze wordt gemaakt over de toekomst van de voormalige vliegbasis. Marktonderzoek naar de kansen voor AMM binnen TechBT zou lastig zijn omdat het hier gaat om een nieuwe bedrijfstak voor Twente. Alles hangt daardoor af van wat het Topteam bestuur en politiek voorspiegelt. Op dit moment zou wel sprake zijn van belangstelling vanuit het bedrijfsleven, maar 'een grote vis' is nog niet binnengehaald. Deze zomer wordt een evaluatiegesprek gevoerd met het Topteam. GroenLinks heeft hierover de volgende vragen aan het College:

1. Welke voorwaarden stelt het College voorafgaand aan de evaluatie met het Topteam?
2. Waarover denkt het College afspraken te gaan maken met het Topteam voor het vervolg?
3. Wanneer denkt het College het Topteam te gaan beëindigen, voor wanneer moeten concrete resultaten zijn behaald en waar hebben we het dan over?
4. In hoeverre verwacht het College van het Topteam dat het concreet zicht kan bieden op de kansen voor 16 hectare AMM/HTSM binnen TechBT, voorafgaand aan besluitvorming hierover in de gemeenteraad?
5. Hoe beoordeelt het College de mogelijkheid alsnog marktonderzoek hiernaar te verrichten? Is het College bereid alsnog dergelijk onderzoek te laten uitvoeren ter onderbouwing van de keuze voor dit bedrijventerrein op de voormalige vliegbasis?
6. Ruimte is er genoeg op bestaande bedrijventerrein in Twente. Wat kan het college op basis van de huidige informatie aanvoeren om aan te tonen dat, zoals dhr. Wientjes voorstond, nieuwe bedrijfsactiviteiten in AMM/HTSM alleen naar Twente te krijgen zijn als er een bedrijventerrein op TechBT wordt ontwikkeld en bestaande bedrijventerreinen in Twente hiervoor dus niet voldoen?
7. Wanneer is er volgens het College aanleiding de plannen voor het bedrijventerrein bij de luchthaven aan te passen of te schrappen?

Lees hier de antwoorden van het College

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK