Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het College, mede namens het D66, PvdA, CDA, ChristenUnie en EnschedeAnders: gevolgen mogelijke overname AkzoNobel voor lekkages, cavernes en HCH-vervuiling, d.d. 29 maart 2017

Momenteel wordt er gesproken over een mogelijke overname van AkzoNobel en/of afstoting van onderdelen van het concern, waaronder de activiteiten in Hengelo. Gezien de actuele problematiek omtrent lekkages en cavernes, alsmede historische vervuilingen met HCH, hebben GroenLinks, D66, PvdA, CDA, ChristenUnie en EnschedeAnders (de leden van de beoogde raadsadviescommissie "Ondergrond van de Toekomst”) de volgende vragen:

1. Hoe borgt de gemeente cq het College de voortgang van de stabilisatie van de instabiele zoutcavernes?
2. Op welke wijze verzekert de gemeente cq het College dat er in de toekomst voldoende middelen beschikbaar zijn voor het saneren van o.a. de verontreinigde zoutputten en de aanpak van het leidingenstelsel?

Provincie en gemeenten (Enschede, Hengelo) waren in het verleden bevoegd gezag voor een aantal locaties die zijn vervuild met het insecticide Hexachloorcyclohexaan (HCH).

3. Voor welke HCH-locaties zijn provincie, Enschede en/of Hengelo nu het bevoegde gezag, en wat is de status van die locaties?
4. Heeft het College overleg met het provincie en Rijk over mogelijke bedreigingen van gemeentelijke belangen (bijvoorbeeld natuur, landbouw, grond-, oppervlakte- en drinkwater) door HCH-vervuiling op locaties waar de gemeente niet het bevoegde gezag is?
5. Voor welke HCH-locaties is AkzoNobel verantwoordelijk?
6. Worden alle HCH-locaties gemonitord? Zo nee, welke niet en waarom niet?

Bovenstaande dossiers vragen in de toekomst mogelijk forse investeringen. Een overname of afsplitsing van de Hengelose activiteiten van AkzoNobel levert mogelijk risico’s en onzekerheden op of een toekomstige eigenaar nog wel voldoende financiële armslag zal houden om (toekomstige) problemen mbt zoutwinning, lekkages en andere vervuilingen op te kunnen lossen.

7. Is het College bereid in overleg te treden met het Ministerie van Economische Zaken over maatregelen die er toe leiden dat er een borging komt in het uitvoeren van milieu- en stabilisatieactiviteiten en andere verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden van AkzoNobel?

Momenteel is in 2 zoutcavernes diesel opgeslagen. AkzoNobel heeft aangegeven geen gebruik te willen maken van de vergunning voor het vullen van de overige cavernes. Een nieuwe eigenaar van AkzoNobel zou echter een andere mening kunnen hebben.

8. Is het college bereid met AkzoNobel en EZ te overleggen over het wijzigen van de opslagvergunning, zodat de dieselopslag beperkt blijft tot de huidige twee cavernes?

R. Wessels
Gemeenteraadslid GroenLinks

Lees hier de antwoorden van het College

vr 30 juni, 9.30 - Stadhuis